خانه

فعالیتهای مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در سال 99

فعالیتهای دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار درایام شیوع کرونا

با توجه به شرایط حساس کنونی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه مرکز مشاوره دانشگاه  دریانوردی و علوم دریایی چابهار اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی ویژه دانشجویان نموده است.

جهت شرکت در پویش” در خانه بمانیم” مرکز مشاوره دانشگاه با همکاری اعضای کانون همیاران سلامت روان با شعار «کمپین دانشجویی در خانه بمانیم، ایران را سرشار از همدلی کنیم»  اقدام به برگزاری مسابقه عکاسی  در این زمینه نموده است. در این مسابقه دانشجویان عکس فعالیتهای خود در زمان قرنطینه را به پیج کانون ارسال می کنند وبه 3 نفر از برگزیدگان جوایز نقدی اهداء خواهد شد.

اعضای کانون همیاران سلامت روان دانشگاه با هدف ” پیشگیری از بیماری کرونا” و شرکت در کمپین دانشجویی # در خانه_ بمانیم، اقدام به طراحی پوستر نمودند و آنها را در تمامی کانالهای ارتباطی دانشگاه نشر دادند.

  • مرکز مشاوره دانشگاه با همکاری کانون همیاران سلامت روان اقدام به برگزاری مسابقه کتابخوانی با سه موضوع “شکست عاطفی، راهنمای پیشگیری از مصرف مواد و برنامه بتا”  به صورت آنلاین نموده است. در این مسابقه هر هفته یک کتاب معرفی و در پایان به سه نفراز برگزیدگان جایزه اهدا گردید. هدف از این مسابقه حمایت از کمپین در خانه بمانیم و افزایش ارتقا سلامت روانی دانشجویان در روزهای سخت کرونایی بوده است.
  • برگزاری مسابقه حافظ خوانی ویژه دانشجویان سراسر کشور در راستای حمایت از ” کمپین در خانه بمانیم” و بالا بردن حس شادی و نشاط در بین دانشجویان. در این مسابقه به سه نفر از دانشجویان به اتفاق نظر آراء جوایز نقدی اهدا گردید.
  • کارگاه آموزشی پیشگیری از بیماری کووید 19 مورخ چهاردهم مهرماه  1399به صورت آنلاین  برای کلیه کارکنان دانشگاه توسط جناب آقای دکتر خلیلی پور مدیر مرکز بهداشت دانشگاه سیستان و بلوچستان آموزش داده شد. در این کارگاه توصیه هایی جهت کاهش خطر ابتلا به این ویروس و همچنین راههای انتقال ویروس کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
  • روز جهانی و هفته سلامت روان از 18 الی 24 مهرماه با شعار 2020 سازمان جهانی بهداشت  “سلامت روان برای همه :  سرمایه گذاری بیشتر – دسترسی بیشتر، برای همه، همه جا ” نامگذاری شده است؛ نامگذاری با هدف افزایش توجه و آگاهی بخشی در خصوص موضوع سلامت روان در بین مردم و مسئولان و اینکه باید به سلامت روان برای همگان همچون سلامت جسم اهمیت داده شود تا جامعه ای پرنشاط و سالم داشته باشیم.

سازمان جهانی بهداشت، سلامت را در چهار بعد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی تعریف کرده و در این میان سلامت روانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا می تواند بر سه بعد دیگر سلامت به ویژه جسمانی اثر بگذارد.

مرکز مشاوره دانشگاه در جهت ارتقا سلامت روان اقدام به برگزاری فعالیتهای زیر نموده است:

  • توزیع دفترچه یادداشت مرکز مشاوره دانشگاه و بروشورهای سلامت روان بین کلیه کارکنان و اساتید دانشگاه
  • ارسال پیامک به کلیه دانشجویان، اساتید و کارمندان به مناسبت هفته سلامت روان
  • طراحی پوستر با موضوع مهارت های زندگی و علایم افسردگی به مناسبت هفته سلامت روان جهت شرکت در #پویش دانشجویی سلامت روان برای همه
  • به مناسبت هفته سلامت روان جهت شرکت در #پویش دانشجویی سلامت روان بروشور مهارتهای زندگی طراحی گردید. سازمان بهداشت جهانی مهارت های زندگی را با عناوین دهگانه زیر مشخص نموده است که هریک از این مهارت ها در بروشور جداگانه خواهد آمد. رمز برخورداری از این مهارتها دانستن، تمرین و بکارگیری هرچه بیشتر در زندگی روزمره است.
  • مهارتهای خودآگاهی، همدلی، مدیریت استرس، کنترل خشم، مدیریت هیجانات و احساسات، جرأت مندی، مهارتهای ارتباطی، حل مسأله و تصمیم گیری، تفکر نقاد وتفکر خلاق

پوستر پیشگیری از اعتیاد به منظور آگاهی بخشی به دانشجویان در زمینه آثار مخرب استفاده از مواد مخدر و دوری از عواقب جبران ناپذیر آن طراحی گردید.

هرکسی ممکن است از مشکلات بهداشت روانی یا عاطفی رنج ببرد و این برای بیشتر ما یک عمر زمان می‌برد. با وجود مشکلات بهداشت روانی مشترک، بسیاری از ما هیچ تلاشی برای بهبود اوضاع خود نمی‌کنیم. روش‌هایی وجود دارد که می‌توانیم برای افزایش روحیۀ خود، انعطاف‌پذیری، و لذت بیشتر بردن از زندگی استفاده کنیم یکی از این روشها انجام فعالیت های لذت بخشی است  که باعث شادی و نشاط ما می شود. به همین منظور، و جهت شرکت در #پویش دانشجویی سلامت روان، مرکز مشاوره دانشگاه با همکاری کانون همیاران سلامت روان مسابقه کلیپ سازی را برگزار نمود.

با شروع سال تحصیلی جدید، مرکز مشاوره دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار طرح غربالگری و پایش سلامت روان را برای تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در همه مقاطع و ورودی جدید به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه سجاد با مراجعه به آدرس: http://portal.saorg.ir.mentalhealth  اجرا می کند.

در راستای پیشگیری از بیماری کرونا مرکز بهداشت دانشگاه با همکاری شبکه بهداشت شهرستان چابهار واکسیناسیون کارمندان و اعضای هیئت علمی که بیماری خاص یا زمینه ای داشتند انجام داد.

پاسخ گویی مؤ ثر به دانشجویان مشکل دار، نیازمند همکاری افراد زیادی است. اگر چه مشاوران دانشگاه اولین افرادی هستند که مسئولیت برآوردن نیازهای مربوط به سلامت روان را در قبال دانشجویان به عهده دارند اما میزان موفقیت آنها به همکاری بخش های دیگر بستگی دارد. اساتید و کارکنان به دلیل آنکه در تماس مستقیم با دانشجویان هستند، از موقعیت بی نظیری برای شناسایی و ارجاع دانشجویان نیازمند به مشاوره برخوردارند.ابراز علاقه و نگرانی اساتید و کارکنان نسبت به سرنوشت دانشجو عامل مهمی برای یاری رسانی به دانشجویی است که در حال تلاش برای تثبیت مجدد تعادل هیجانی خود است و حتی می تواند به ادامه تحصیل و بعضاً ادامه زندگی فرد منجر شود در این راستا مرکز مشاوره دانشگاه کارگاه آموزش مجازی” نقش اساتید و کارکنان دانشگاه در ارتقاء سلامت روان دانشجویان” را در روزهای یکشنبه و سه شنبه 18 و 20 آبان ماه با حضور حداکثری اساتید و کارکنان توسط جناب آقای دکتر یعقوبی برگزار نمود..